Reisverslag Nieuw-Zeeland

11/12/2004 t/m 03/01/2005

Naar beginpagina van het reisverslag
Naar de foto's van deze dag

Zondag 19 december 2004

Rotorua - Taupo - National Park / Tongariro National Park
Reisafstand: 257 km.

Vandaag vertrekken we uit Rotorua, om 08.30 uur. Best wel jammer, want je kunt hier gemakkelijk nog een paar dagen rondbrengen zonder je te vervelen. De rit brengt ons naar Tongariro National Park Village, via Taupo

Na veel gesteggel maken we toch een stop in Wai-O-Tapu, om de hete bronnen (w.o. de beroemde Champagne Pool) te gaan bekijken. Absoluut de moeite waard. De kunstmatige geiser (Lady Knox, die iedere dag om 1015 met behulp van een bakje zeeppoeder tot spuiten wordt gebracht) slaan we over, omdat we de Pohutu-geiser in Whakarewarewa al hebben gezien. De twee parken (Whakarewarewa Thermal Park en Wai-O-Tapu Thermal Wonderland) vullen elkaar prima aan.

We maken nog een stop bij de Aratiatia Rapids. Hier ligt een dam in de Waikato River t.b.v. elektriciteitsopwekking. Iedere twee uur wordt de dam opengezet om het overschot aan water, buiten de generatoren om, de natuurlijke stroomweg te laten volgen. Een spectaculair gezicht, te bekijken vanaf twee uitzichtpunten.

We gaan verder naar de Huka Falls, even ten Noorden van Taupo. Wie dat wil, wordt afgezet aan het beginpunt van een drie kwartier durende wandeling langs de Waikato River. De wandeling eindigt bij de Huka Falls. Wie niet wil wandelen wordt met de bus daarheen gebracht en de wandelaars worden daar weer opgepikt. Een van de verkopers in het souvenirshopje bij de Huka Falls blijkt een Nederlander te zijn die lang geleden naar Nieuw-Zeeland is geëmigreerd.

We vervolgen onze weg langs Lake Taupo (een kratermeer en tevens het grootste meer van NZ) en Lake Rotoaira naar National Park (een van de plaatsjes in Tongariro National Park heet gewoon National Park), waar we overnachten in de Discovery Lodge. De weg tussen Taupo en de overnachtingsplaats biedt prachtige uitzichten over Lake Taupo, Lake Rotoaira en naar de bergen Mt. Tongariro (1967 m.), Mt. Ngauruhoe (2287 m.) en Mt. Ruapehu (2797 m.) Ondanks de relatief korte afstand die we vandaag afleggen, zijn we toch pas om 17.05 uur in het hotel, waar 's avonds een (naar onze mening karig) diner wordt genuttigd.

Voor 22.00 uur lig ik al in bed, want morgen staat de Tongariro Crossing op het programma (alleen voor geoefende wandelaars!) en zullen zeven dappere Djoser-reizigers al om half zeven 's morgens vertrekken.

Vorige dag | Volgende dag

Wilt u terug naar de beginpagina van het reisverslag, klik dan hier
Wilt u terug naar mijn homepage, klik dan hier
Wilt u terug naar de inhoud op mijn homepage, klik dan hier